BETHLEHEM
2002
Tilskyndet af 11.9. 2001 arbejdede jeg med en serie tryk,
PS skrev dengang: Jeg ser navnet Betlehem dagligt i avisen stå i et særligt poetisk lys, jeg klipper det ud og studerer virkningen, studerer indholdet: Brødets hjem, kopierer typografien. Og jeg skriver: Brødets hjem/ Betlehem/ ler og uld / vand og blod. Og jeg knytter tiderne sammen ved at skære og trykke. Hænder folder sig til et træ, træet kløves, hænder splittes, hænder knyttes. Inden ophængningen skriver jeg i skitsebogen til Zebra-udstillingen: Er det et politisk statement nej det er det ikke. Det er min måde at skrive de tre bynavne på som alle klinger af tid og tro og nåde og skønhed og poesi:
Kabul som nomadernes og stolte bjergbønders hovedstad nr.1, fantastiske klædninger varme tæpper i de skønneste farver og mønstre begrundede i vævninger ansigter rå og vejrbidte som ørkeners sømænd. Betlehem hjem, brød, og får min barnetros arnested og fødeby. Hellig og folkelig. Bagdad eventyret fik vinger og fløj igennem 1001 nat fra eksotiske kupler og på tæpper ind og fyldte mine sanser med bevægelse. Jeg har valgt at trykke det ene billede med hvid, noget endnu rent, og kunsten, jeg beder at poesien må leve og krigsmaskinen splintres til ubetydelige enheder i meningsaltet. (har ikke foto af Bethlehem-Kabul trykt hvidt i hvidt. Indkøbt af Statens Kunstfond 2002)
1. Bethlem, Bagdad, Kabul, linolumstryk, 64x98 cm, 2002
2. Betlehem, linolumstryk, 48x38,5 cm, 2002
3. By, linolumstryk, 60x100 cm, 2002